Thursday, October 1, 2009

Sacrifice

Cgek perkataan jak tapi other side word ya embak maksud BESAR di sebalik nya. Embak pengertian yang besar dalam hidup. Semua kita pernah berkorban. Tenaga, wang, masa dan antara yang paling susah berkorban perasaan. Kita berkorban untuk siapa dan demi apa? Mun mok dapatkan sesuatu mesti kenak korbankan sesuatu. Ya dah natural law nya. Tapi berkorban sik semestinya untuk mendapatkan sesatu tetapi bila kenak melepaskan sesuatu dalam hidup pun berkorban jwak nama nya.

Org sll padah, bila kita sayang kan sesuatu maka lepaskan nya, andai nya kembali maka nya untuk kita tapi andai nya sik kembali maka nya bukan untuk kita
 Kita berkorban kerana cinta dan sayang. Tapi tanyak balit dalam hati, pengorbanan apa yang terbesar pernah di lakukan dalam hidup? Jangan sekali-klai compare apa yang dah kita polah dengan org lain. Lain org lain yang nya polah, lain jwaklah pengorbanannya. Apa yang penting, pengorbanan ya  di lakukan dengan IKHLAS. Jangan pernah tanyak kita harus melakukan pengorbanan ya untuk siapa, untuk apa dan apa balasan yang akan kita dapat selepas ya.

Some people think apa yang kita polah ya sia-sia. Tapi yakinlah. Bila hati kita rasa kita patut polah dan masa ya kita perlu berkorban maka lakukan jak. Dan apa kesudahan nya kita serahkan pada Yang Esa. Since dari hari selasa ya tek dalam otak aku ada banyak benda yang aku pike. Betol x apa yang aku polah tok? Sedangkan aku boleh berdiam diri dan polah sik tauk dengan apa yang terhadap nya. Yes! aku memang sik pernah berhubung dengan nya slamak tok tapi aku  kenal nya sapa. Macam nie hidup nya sebelom tok then bila suddenly nya break up dengan gerek nya. Tiba-tiba aku jadi kawan nya. Tiba-tiba aku concern dengan nya. Tiba-tiba bila nya cerita apa yang berlaku dalam hidup nya kinek tok aku menangis. Tiba-tiba aku dapat merasa apa yang nya merasa. Tiba-tiba aku rasa sakit hati seperti yang nya rasa. Tiba-tiba aku merasa cemburu sama seperti yang nya rasa. Mok tauk sik pahal sebab kamek org menyukai lelaki yang sama. Dan sebenarnya kamek org sayang org yang sama. Best kan andai dapat jadi lelaki ya. Di sayangi oleh orang-orang yang menyukai dan menyayangi nya dengan sepenuh hati. Tapi, tetap nya tinggalkan kamek org. Dan nya pergi pada org yang nya lebih sayang. Cuma pada dasar Daisy lebih beruntung, sebab secara official nya, Daisy pernah jadi Princess to that guy. Dan aku masih mcm ya jwak. Menyimpan semua nya dalam hati aku tanpa dapat aku luah sepenuh nya dengan sesiapa pun.

Dari dolok gik, aku menyimpan apa perasaan aku terhadap lelaki ya. Hanya semata-mata aku mok nya bahagia dengan Daisy. Dan kinek tok aku rasa sik sia-sia apa pernah aku lakukan. sebab Daisy ya nang jak bait. Terlalu baik aku rasa, naive person, sweet and all of us called her Princess. Yes, she's like a princess. A soft person. Dan mun nak di bandingkan dengan aku, aku boleh rasa malu dik pun. Hahahaha bukan apa aku hormat nya sebagai perempuan yang baik. Dan sebagai org yang sik merasa nikmat sebanyak yang aku rasa. Dan bila berjumpa dan berborak dan jadi kawan to Daisy nya polah aku sedar dirik. Betapa aku punya banyak gik kelebihan dari nya, betapa aku di kelilingi dan di sekeliling aku di limpahi kasih sayang berbanding nya. Daisy menyedarkan aku bersyukur gilak-gilak atas segala nikmat yang aku ada. Dan kerana ya lah aku ambik keputusan untuk korbankan apa yang aku rasa nek tok. Berkorban untuk memastikan nya dengan lelaki ya akan tetap bersama andai bena lelaki ya lah jodoh nya. Even macam nie sayang pun aku dengan lelaki ya, aku lebih rela korbankan perasaan aku semata-mata aku sik sanggup nangga hati nya terluka agik. Dan aku rela untuk simpan semua kesakitan ya dalam hati aku sorang semata-mata aku mok Daisy dengan lelaki ya happy.

Even time tok decision ya macam sik betol dan kedak memperbodohkan dirik jak tapi aku harap one day kelak org akan padah "kau polah keputusan yg betol efa"

3 comments:

J.Clair said...

efa, kamek mdh ktk polah keputusan yg betul :) mesti ada hikmah nya kelak.

Nur Affa said...

thanks joan.. mek dah x tauk nak polah apa... time tok mek terpaksa ekot jak kata hati mek...

pinky said...

efa...tok pengalaman kamek, pengorbanan yg kamek pernah lakukan sik semua org dpt lakukan dan sik semua org dapat terima hakikat (tapi ya rahsia kmk sorang jak tauk, adalah juak org tertentu yg tauk), rasa setengah nak gila kamek berkorban, tapi kinek tok alhamdulillah Tuhan Maha Adil dan Maha Kaya...kmk dapat sedikit ketenangan setelah melakukan pengorbanan ya! Alhamdulillah...Alhamdulillah...